Vocaal ensemble Multiple Voice
  • Home
  • Koor
    • Over ons
    • Koorleden
    • Bestuur en commissies
    • Muzikale partners
    • Vacatures
    • Vrienden
    • Ledenwebsite
  • Concerten
    • Actuele projecten
    • Historisch overzicht concerten
  • Dirigent
  • Contact

TENEBRAE - Oude en nieuwe passiemuziek​​

PROGRAMMA

Carlo Gesualdo (1566-1613)                         In Monte Oliveti
Edmund Rubbra (1901-1986)                     In Monte Oliveti

Carlo Gesualdo                                             Tristis est anima mea
Edmund Rubbra                                          Tristis est anima mea

Carlo Gesualdo                                             Amicus meus
Edmund Rubbra                                        Amicus meus

Tomás Luis de Victoria (1548-1611)           Judas mercator
Edmund Rubbra                                         Judas Mercator

Gregorio Allegri (1582-1652)                       Miserere

Orlandus Lassus (1532-1594)                     Tristis est anima mea
 
Tomás Luis de Victoria                               Una hora non potuistis
Edmund Rubbra                                          Una hora non potuistis

Tomás Luis de Victoria                               Seniores populi
Edmund Rubbra                                          Seniores populi

John Sanders (1933-2003)                          The Reproaches

 
PROGRAMMATOELICHTING
 
Met ‘Tenebrae’ (duisternis) of ‘Officium Tenebrarum’ (duister officie) wordt in het Latijn het nachtofficie van Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Paaszaterdag aangeduid. In het Nederlands worden deze doorgaans de ‘Donkere Metten’ genoemd. Het zijn de liturgische gebedsuren van Metten en Lauden die in de Noord-Europese kloosters vanaf de vroege middel­eeuwen zoveel mogelijk in het donker, dus zonder kaarslicht, werden gevierd. Deze duister­nis droeg bij aan de dramatisering van de liturgische teksten.
De Metten zijn opgebouwd uit drie nocturnes (nachtwakes) die bestaan uit een afwisseling van antifonen, psalmen, responsories en lezingen uit de Klaag­liederen van Jeremia. Deze liturgische teksten werden aanvankelijk eenstemmig (gregoriaans) gezongen of gesproken. In de loop van de geschiedenis werden deze dramatisch liturgische teksten geregeld ook meerstemmig getoonzet, met name de responsories en Klaagliederen. Diverse renaissancecomponisten schreven complete sets van deze tenebraemotetten. Maar ook latere componisten lieten zich graag door de aangrijpende responsorieteksten inspireren. Eén van hen is de twintigste-eeuwse Engelse componist Edmund Rubbra.
Rubbra componeerde negen responsories voor Witte Donderdag. Dit ten onrechte vrijwel vergeten meesterwerk hebben we in dit programma als uitgangspunt genomen voor een spannende vergelijking met enkele van zijn historische voorgangers. Eerst hoort u de renaissancezetting door Gesualdo of Victoria en onmiddellijk daarna, op dezelfde tekst, die van Rubbra. Het is fascinerend te horen hoe deze zeer verschillende componisten dezelfde tekst tot uitdrukking brengen, maar met geheel andere technieken en stijl­middelen. 

  • Home
  • Koor
    • Over ons
    • Koorleden
    • Bestuur en commissies
    • Muzikale partners
    • Vacatures
    • Vrienden
    • Ledenwebsite
  • Concerten
    • Actuele projecten
    • Historisch overzicht concerten
  • Dirigent
  • Contact